Nefunkční zálohování a jeho následky.
Zde uvádíme časté problémy které mohou způsobit nefunkční zálohování, případně monitoring zálohování:
- Nefunkční internet je možné, že v době kdy probíhala záloha databáze (typicky v nočních hodinách) byl na Vaší provozovně výpadek připojení k síti Internet a proto nebyl odeslán e-mail ohledně úspěšného průběhu zálohy databáze. Ověřte, zdali je již na databázovém serveru připojení k Internetu funkční, v případě, že není, zkuste odpojit od napájení aktivní síťové prvky a znovu je zapojit. Jestliže ani to nepomůže kontaktujte svého poskytovatele připojení k síti Internet. Nová verze zálohovacího systému si dokáže s krátkodobými výpadky Internetu poradit a e-mail ohledně úspěšného či neúspěšného průběhu zálohy databáze odešle ihned, jakmile je připojení k síti Internet k dispozici. Jestliže máte zájem o nasazení nové verze zálohovacího systému kontaktujte prosím servisní oddělení ASW Systems a.s.
- Vypnutý počítač je možné, že v době kdy měla proběhnout záloha databáze byl počítač, na kterém záloha probíhá vypnut. Jestliže se jednalo o krátkodobý výpadek dodávky el. energie doporučujeme pro tyto případy zakoupení záložního zdroje. Mohlo se také jednat o situaci, kdy počítač na noc, víkend, či z jiného důvodu vypínáte. V tom případě kontaktujte servisní oddělení ASW Systems a.s. a dohodneme se na přenastavení monitorovacího systému nebo zálohování.
- Usínání počítače v rámci úspory el. energie bývají počítače občas nastaveny tím způsobem, že při jejich delší nečinnosti se tzv. uspí (hibernují). V tomto případě doporučujeme přenastavit Možnosti napájení, které naleznete v Ovládacích panelech, kde v Nastavení režimu spánku upravte hodnotu položky Převést počítač do režimu spánku na Nikdy. Alternativou je provádět zálohování na jiném počítači.
- Antivirová ochrana některé antivirové programy (např.NOD od společnosti ESET) vkládaly soubor backup.upk do karantény kvůli obavě, že je infiltrován virem. Tím pádem se stal systém zálohování nefunkčním. Tento soubor však infiltrován virem nikdy nebyl. Možnosti řešení jsou následující:
- Spusťte program Eset NOD32 Antivirus → Nástroje → Karanténa → V seznamu souborů. Klikněte pravým tlačítkem myši na soubor backup.upk a zvolte Obnovit a vyloučit z kontroly.
- Kontaktujte servisní oddělení ASW Systems pro instalaci nové verze zálohovacího systému, která je již opatřena digitálním podpisem a antiviry jí neoznačují jako zavirovanou.
- Nedostatek místa pro zálohování vzhledem k tomu, že databáze neustále narůstá a počítač může být využíván i k jiným účelům, může se stát, že na některé z jednotek dochází volné místo na disku. Zkontrolujte dostatek volného prostoru pro vytvoření zálohy, případně uvolněte místo.
- Nefunkční nebo chybějící disk pro ukládání záloh v případě, že používáte řešení kdy záloha databáze probíhá na externí disk je možné, že disk přestal fungovat. Zkuste externí disk odpojit a ověřit jeho funkčnost v jiném počítači.
- Vyzkoušejte spustit zálohu ručně zálohu lze spustit ručně. Ve Windows pomocí „C:\Program Files (x86)\ASW Systems\Septim 3.1\backup\backup.bat“ na Linuxovém serveru se přihlaste pomocí ASWConsole a v záložce Databáze spusťte v sekci Zálohy volbu Provést. Pokud zálohování proběhne úspěšně bude problém na straně odesílání monitorovacích zpráv nebo záloha neprobíhá v naplánovanou dobu.
- Ověřte stav naplánované úlohy ve Windows v plánovači úloh lze zkontrolovat Datum a Výsledek posledního spuštění zálohování. Často je problém právě zde (uživatel které zálohování spouští má již jiné heslo, případně není aktivní po aktualizacích O.S. Windows došlo k rekonfiguraci některých parametrů…).
- V případě, že ani jedna z možností Vám problém se zálohováním nevyřešila, kontaktujte servisní oddělení společnosti ASW Systems a.s. na tel. 257 011 101 či e-mailem na adrese servis@septim.cz a my Vám rádi pomůžeme.
Následky nefunkčního zálohování.
- Samotné neprovádění záloh způsobuje zpomalení systému z důvodu zvětšujícího se transakčního logu.
- V případě poškození DB souboru se nemusí podařit úspěšně aplikovat transakční log na poslední zálohu. Tato situace se pak dá řešit ve spolupráci s programátory. Není zaručené, že se podaří logy opravit a aplikovat. Práce jsou časově náročné, jsou zpoplatněny a výsledek zde není zaručen. Situace může dojít do stavu, kdy v databázi ztratíte všechna data od poslední úspěšné zálohy.
- V případě poškození disků může situace dojít situace až tak daleko, že dojde ke kompletní ztrátě dat, včetně databáze.
- Navíc doporučujeme provádět i zálohy na jiný počítač mimo server. Provádění extra záloh je možností jak předcházet ztrátě dat např. při krádeží serveru, nebo poškozením vlivem živelných událostí. Zálohování mimo místní počítačovou síť lze také předcházet napadení viry typu Ransomware.